יום רביעי, 1 באוגוסט 2012

בארי לינדון / Barry Lyndon: ביקורת.


אז כן, מדובר בסרט לא ממש מוכר יחסית לשאר סרטיו של סטלני קובריק (וחבל שכך), אז אין לכם מה לדאוג אם עדיין לא שמעתם עליו. סרט זה, אשר בוים על ידי הבמאי הידוע סטלני קובריק ויצא בשנת 1975, מגולל את סיפורו של רדמונד בארי (שבעתיד יהיה בארי לינדון) - בריטי כפרי אשר נאלץ לברוח מהחוק לאחר שניצח בדו-קרב לסרן אשר עמד להינשא לאהבתו הראשונה. במהלך בריחתו, רדמונד נסחף אל כל מיני הרפתקאות אשר מהוות שלבים שיובילו אל המשך חייו הלא צפוים. לא צפוים בשבילנו כצופים וגם בשביל רדמונד.


אין ברצוני לפרט יותר מידי על עלילתו של הסרט, מכיוון שהוא מלא בהתרחשויות אשר שווה לראות בזמן אמת. דמותו של רדמונד, היא דמות די שונה. במהלך הסרט דמותו של רדמונד עוברת הרבה שינויים משמעותיים, ותוך כדי השינויים שלה כך גם הרגש שלנו אל הדמות של רדמונד משתנה. הסרט, אשר מכיל 2 חלקים בחייו רדמונד, מראה אהבה, אומץ, אכזבה, רצונו של רדמונד להוכיח את עצמו, רצונו של רדמונד להיות חופשי והמעשים שהוא יעשה בשביל זה, עצב רב, שביעת רצון, אי שביעת רצון ועוד... שני החלקים שונים משמעותית מבחינת ההתרחשויות השונות שלהם בחייו של רדמונד. ביוגרפיה מלאה התרחשויות הייתי אומר, וכנראה שהיא מצדיקה את אורכו של הסרט (3 שעות).


אחד הדברים שראוי לציין לשבח בסרט הזה זה היופי הוויזואלי. הטירות שעשויות באופן מאוד אמין, הדיאלוגים, האיפור, הלבוש, השדות... יופי וויזאולי אשר אופייני מאוד לבמאי המוכשר סטנלי קובריק. עוד דבר שראוי לציין לשבח, זה איך שקובריק שיחק עם הרגשות שלנו אל רדמונד. פעם אחת אפשר לאהוב אותו, פעם אחת פחות, פעם אחת לאהוב אותו מאוד ואפילו פעם אחת לשנוא אותו לגמרי. אופיו של רדמונד הוא מאוד לא החלטי, אני לא החלטתי אם לקרוא לו בן אדם טוב או לא. אבל כך או כך, יש הרבה אכזריות בסרט. יש סצנות שחלק מן הצופים (אולי הצופה הממוצע), ירצו להוריד את העיניים. יש הרבה דמויות שפשוט ראויות לתיעוב מוחלט מן הצופים. אבל לעומת זאת - יש סצנות שאפילו יגרמו לצופה הממוצע להזיל דמעה. הסרט כולל המון מקרים (ואפשר לומר אולי טרגדיות) שנוצרו כתוצאה מחוסר שיקול דעת, שלפעמים גורמים לכעס ולפעמים לעצב.


קובריק משלב את החוויה המדהימה הזאת עם פסקול משובח לחלוטין. אם אני אחשב את מספר הדקות שבהן לא התנגנה מוזיקה ברקע, ייצא מספר דקות נמוך מאוד. אך כמו בכל סרט של קובריק - הסרט כולל מוזיקה קלאסית, רק שלעומת הסרטים הקומדים שלו עם מוזיקה קלאסית, המוזיקה בסרט הזה כמעט ומתאימה לכל חלק שבה המוזיקה הקלאסית היפיפיה מתנגנת. הסרט הזה הוא חוויה לעיניים וחוויה לאוזניים. הפסקול בסרט הזה לגמרי העלה אותו בהמון המון רמות... כמו כל הפסקולים בסרטים של קובריק.


לסיכום: בארי לינדון זה אחד הסרטים שהכי שאבו אותי אליהם, כמובן שבגלל דיוק העשייה של יצירת המופת הקלאסית הזאת. תפאורה כ''כ מדהימה ואמינה שזה פשוט נראה כאילו הצילומים האלה צולמו בזמן עת. שוטים עמוקים, מרהיבים ומצולמים להפליא במיוחד... עוד סרט ענק של הבמאי המוכשר והידוע סטלני קובריק, שאכן, כמו כל סרט של קובריק - גם סרט זה מאוד הקדים את זמנו. אחד הסרטים התקופתיים הטובים שיש.

בהחלט יצירת מופת שלא רואים כל יום.


-------------------------------------------------------------

 

 

מחבר הביקורת: דוד טייב. 

2 תגובות:

  1. אחד הסרטים האהובים עליי. יצירת מופת וביקורת מצויינת.

    השבמחק