יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

חיים של אחרים / Das Leben Der Anderen: ביקורת.


בזמן האחרון עושים פה ביקורות על כל הסרטים הטובים והמוכרים אז החלטתי לעשות ביקורת על סרט שהוא "יחסית" לא מוכר.

שמו הוא "חיים של אחרים" והוא אחד הסרטים הטובים שראיתי.

אז על מה מסופר. טוב אז ככה, הסרט מתחרש במזרח ברלין (גרמניה המזרחית) בשנת 1984. הגיבור שלנו הוא קצין צבא השטאזי מהמשטרה החשאית, ששמו הוא גרז ויזלר, שדומה בצורה דיי מוזרה לכריסטופר וולץ מ"ממזרים חסרי כבוד". הוא חוקר מיומן, הוא מתאפקן והוא מאמין שאפשר בשבירת מעצורים ללא אלימות. ויסלר כל כך מתאפקן שהוא יכול לחקירה ולשבת שעות עד שהם יודו במעשיהם.

לפי הוראת שר התרבות, ויסלר מתבקש לעקוב אחרי מחזאי "שנחשב" נאמן למדינה. הסיבה אינה ידועה אבל בכל זאת ויסלר נאמן למדינתו ועשה את כל מה שהיא מבקשת. בנתיים צוות מתקין מכשירי ציטוט והאזנה בדירתם של המחזאי וחברתו. ויסלר מתמקם בעליית הגג ולומד, ומדווח על חייהם.

ועכשיו קצת היסטוריה.

הסרט מתרחש בגרמניה המזרחית. מדינה שהתקיימה בשנים 1949-1990. גרמנייה המזרחית הייתה מדינה מאוד ממורמרת, כלומר השלטון לא בטח באזרחיו ומאות אנשים גויסו לצוטט ולהאזין לאלפי אזרחים תמימים כדי לבדוק שהם לא בוגדים במדינתם. כל מה שקרה דווח לצבא השטאזי והכל העובר לתיקים לאחר תקופת השלטון. צבא השטאזי אישר לאזרחים לברר אם עקבו אחריהם ומה דווח. התיקים חשפו במקרים רבים מעורבות של בני זוג, קרובי משפחה, עמיתים לעבודה וחברים ולכן רוב האנשים לא רצו לדעת מה יש בתוכם.

ועכשיו בחזרה לסרט. מה שיפה בסרט שלגיבור שלנו אין הרבה אישיות. אין לו תכונות אופי. הצופה לא יכל לדעת הרבה על מצבו של ויסלר, כלומר מצבו המשפחתי, תחביבו ועוד. עם הזמן ויסלר לומד ומתחיל להתחבר לחייו של המחזאי וחברתו.

"חיים של אחרים" הוא אחד הסרטים הגיאוניים שראיתי. נכון שהוא עשוי בצורה מאוד מאופקת אבל בכל זאת - גיאונית. הסרט הזכיר לי מאוד את הסרט "חלון אחורי" או את תוכנית הריאליטי "האח הגדול". כל הביצוע של המעקב עשוי בצורה מושלמת ומציג תיאור מאוד אמין לתקופת השלטון הגרמנית.


זה אחד הסרטים שמאוד קרובים לשלמות.


לצערי גם לסרט הזה יש פגמים קטנים. בהתחלה לא הבנתי כל כך את הסרט, ואחרי מחקר קטן על ההיסטוריה הגרמנית הבנתי אותו יותר טוב. כלומר, ובן אדם שלא מכיר בהיסטוריה הגרמנית יכול לא להבין את הסרט לחצי שעה הראשונה שלו. אבל משם הכל דיי זורם .ושלא תבינו אותי לא נכון, זה פגם בצופה אני לא מאמין שרוב אנשים שיקראו אפילו בקטנה(איפלו מה שכתבתי פה בביקורת שלי) על היסטוירה של הסרט . כי צריך לזכור: זה סרט דרמה. עוד פגם קטן: הסרט הוא סרט דרמה ובכל סרט דרמה הגיבור שלנו עובר שינוי (אל תדאגו זה לא ספוילר), והשינוי שעובר הגיבור בסרט הזה הוא יותר מדיי מהיר. הוא עשה חושבים עם עצמו ממש מהר והגיע להחלטה שלמה עם עצמו בצורה דיי מהירה. כלומר, לא ראיתי בסרט יותר מדיי התלבטויות מצד הגיבור.  "תסמונת שפילברג". הסרט נגמר ואז ממשיך עוד חמש דקות וזה אותי קצת עיצבן.

אבל חוץ מזה חיים של אחרים הוא הסרט הזר הכי טוב שראיתי. אומנם יש לו פגמים קטנים אבל חוץ מדבר אחד (שגם לא כזה נורא) שום דבר לא הפריע לי. נכון שיצא לי לכתוב הרבה על חסרונתיו אבל ככה זה בביקורת, יותר קל להתעסק בשלילי מאשר בחיובי. הסרט יותר יתאים לאנשים שמכירים את התקופה אבל אני מאמין שמי שיקרא את הביקורת שלי וקרא קצת על היסטוריה ועל התקופה יבין מצוין את הסרט.

פלוריאן הנקל פון דונרסמאק (וואו זה שם דיי מטריד לבמאיי) הביא ביצוע קטלני, דיי איכזב בסרט השני שלו "התייר". אבל עכשיו אני מבין למה אנג'לינה ג'ולי וג'וני דפ הסכימו לעבוד איתו אחרי יצירת המופת הזו שהוא עשה.

ממליץ ביותר.

---------------------------------------------

מחבר הביקורת: דניאל

6 תגובות:

  1. סרט מדהים ביקורת בעייתית

    השבמחק
    תשובות
    1. לא נורא. הוא רק מתחיל.
      דניאל, תמשיך לכתוב. באמת. ככה משתפרים, מתאמנים ומתאמנים.

      מחק
    2. יש מצב שתוכל להגיד לי מה בעייתי בה
      כדי שאני יכול לדעת לפעם הבאה ?

      מחק
  2. דוקטור סטריינג'לאב7 באוגוסט 2012 בשעה 2:56

    עדיין לא קראתי את הביקורת אלא רק את החלק של הפגמים. לגבי 'הפגם' הראשון בסרט, זה לא פגם בסרט, זה לא פגם בכלל, אבל אם כבר זה פגם בצופה שלא יודע שגרמניה חולקה לגוש מזרחי ולגוש מערבי. אם הייתה אקספוזיציה לסרט בה מסבירים לצופה את הפרט ההיסטורי הזה זה היה יוצא די עלוב. חלוקת גרמניה ידועה כמעט כמו מלחה"ע ה-2 עצמה. או לפחות צריכה להיות. מצטער שאני מגיב לך על פרט אחד ולא על כל הביקורת. אני מתאר לעצמי שאתה רוצה לקבל חוות דעת על הכל בשביל לדעת מה לשפר אבל אין לי ממש זמן. שיהיה לך בהצלחה..

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא חשוב לי שכתובים ביקורות בונות
      אתה צודק לגביי מה שאמרת זה אכן פגם של הצופה כי הסרט מעביר את היסטוריית גרמניה בצורה מעולה .
      אבל אני לא חושב שכל הצופים של הסרט יודעים על איזה תקופה מדובר מה מקרה באותה תקופה
      אקספוציה באמת לא מתאימה לסרט הזה היא תקלקל אותו פשוט בחצי שעה הראשונה של הסרט לא הבנתי כלום לא ידעתי על התקופה הזאת אז מתוך סקרנות עצרתי את הסרט והחתלתי לקרוא על התקופה. לדעתי כדי להנות ולבין את הסרט צריך לעשות שיעורי בית ולדעת פחות או יותר מה קרה באותה תקופה
      לגביי התגובה השנייה אתה צודק זה נמשע לא טוב אני ינסה לערוך את זה
      ממש תודה על הביקורת הבונה זה מאוד חשוב
      וחבל שלא קראת את כל הביקורת באמת זה כולה איזה דקה אחד מהחיים

      מחק
  3. אותו הדוקטור ממקודם7 באוגוסט 2012 בשעה 2:59

    ועוד משהו קטן ששמתי לב עכשיו, "הסרט הוא מאוד היסטורי" זה משפט קצת מוזר. משתמע מכך שיש סרטים "קצת" היסטורים או "הרבה היסטורים". תנסה לשנות את זה.

    השבמחק